Van energieslurpende gesprekken naar gesprekken met impact

Tijdens het voorbereiden op de masterclass: ‘Het Geheim van Gesprekken met Impact’ haalden Willem Bruining en ik herinneringen op aan de tijd dat we zelf leiding aan een team gaven en gesprekken voerden. Ook de periode dat we in loondienst waren en zelf onderwerp van gesprek waren met onze leidinggevenden, komt naar boven. Wat blijkt, het zijn vooral de positieve- en negatieve gesprekken die nog altijd op ons netvlies staan. Die doen iets met je. Hetzij vanwege de slechte nacht die je daardoor had of omdat het juist een positieve beweging creëerde. Al pratende besloten Willem en ik een paar van onze ervaringen met je te delen. In deze blog het verhaal van Willem.

Het verhaal van Willem
Ik ben 21 als ik de PABO afrond. Omdat er in de jaren ‘80 nauwelijks werk te vinden is in het onderwijs, begin ik als uitzendkracht bij een verzekeringsmaatschappij.

Of ik teamleider wil worden? Vereerd ben ik wel maar verrast door dit aanbod ben ik niet. Zelfs niet als 26-jarige. In die tijd is de promotie naar leidinggevende namelijk een logische vervolgstap. Ben je inhoudelijk goed in je werk dan kun je vast ook wel leidinggeven, luidt de stelregel. Ik slaag voor mijn assessment, word op een driedaagse cursus gestuurd en begin daarna als leidinggevende van een klein team. Uiteraard wordt er in die functie van mij verwacht dat ik periodiek gesprekken met mijn medewerkers voer. Ik lees mij grondig in en verslind boeken over het succesvol voeren van functionerings-, beoordelings-, evalutie- en jaargesprekken.

Marc
Een van de eerste functioneringsgesprekken die ik voer, is met ‘Marc’. Marc is 45 jaar oud en bekleedt al vanaf zijn 18e dezelfde functie op de afdeling. Een aantal dagen voor het eigenlijke gesprek vraag ik Marc alvast na te denken over de punten die hij wil bespreken. ‘Jouw en mijn input samen vormen de leidraad van het gesprek’, verklaar ik mijn voorstel.

Op het afgesproken uur van het functioneringsgesprek komt Marc mijn kamer binnen. Hij gaat zitten, schuift zijn stoel aan en zegt: ‘Willem, wat mij betreft zijn we snel klaar’. Verbaasd vraag ik naar de punten die hij met mij wil bespreken. ‘Die heb ik niet’. ‘Maar, Marc’, zo begin ik: ‘…ik heb bespreekpunten en van jou verwacht ik hetzelfde. Jij wil je toch ook blijven ontwikkelen?’. ‘Ik wil gewoon dat het blijft gaan zoals het gaat. Ik ben tevreden en trouwens, zo doe ik het al meer dan 25 jaar’. Met de armen stuurs over elkaar kijkt hij naar buiten.

Gefrustreerd over de niet-uitgekomen-verwachtingen en zijn niet coöperatieve houding, spreek ik hem hierop aan. ‘Ik ben teleurgesteld over de uitkomst van dit gesprek. Laten we bij deze afspreken dat je de volgende keer wel met ontwikkelpunten komt’. Marc knikt ‘ja’ maar in de gesprekken die we daarna voeren, is er van zijn kant geen enkele inbreng. Ik weiger me hierbij neer te leggen. Ik probeer van alles om tot een gedragsverandering te komen. Ik slaag er niet in. Het enige wat mijn pogingen me oplevert, is ergernis.

Voortschrijdend inzicht
Na jaren van vruchteloze pogingen, vraag ik mijzelf af waar ik toch mee bezig ben. Dit moet anders. Ik neem daarop het besluit dat als Marc geen aanvullingen heeft, ik die ook niet heb. De functioneringsgesprekken met Marc waar ik in het verleden zo tegenop zag, worden nu heel effectief gevoerd. ‘Heb je nog iets?’. ‘Nee’. ‘Ok, ik ook niet’. De nieuwe manier van gesprekken voeren die enkel is toegespitst op Marc scheelt ons tijd, voorkomt frustraties en geeft ons beide energie.

Lang heb ik de jaargesprekken rigide gevoerd. Ik liet me leiden door ‘normaalverdelingen’, criteria, formulieren, competenties en vond het lastig om elke keer weer originele teksten te moeten bedenken terwijl ik het altijd leuk vond om ‘gewoon’ met mensen te spreken.

Later kwam ik terecht in het HRM-vak. Ik kwam leidinggevenden tegen die in hetzelfde schuitje zaten als ik eerder. Zij verzuchtten: ‘Ik moet 25 gesprekken voorbereiden. Waar leidt het toe? Het is echt doodvermoeiend’. Wanneer ik doorvroeg vertelden ze dat ze dagen thuiszaten om formulieren in te vullen. ‘Daar vind ik – zonder dat er een medewerker aan mijn kop zeurt of over mijn schouder meekijkt – de rust om het goed te doen’.

Gesprekken met toegevoegde waarde voor beiden
Hoe zorg je dat je wel energie krijgt van gesprekken en dat ze voor jou én je gesprekspartner van toegevoegde waarde zijn? Het klinkt logisch, maar het begint bij je te verplaatsen in de ander. Stel vragen, toon interesse en zorg dat je aansluit bij de ambities en de angsten van de ander. Kijk naar de kwaliteiten en vaardigheden waarover je medewerker wél beschikt in plaats van beperkingen en verbeterpunten. Vaak hebben mensen onuitgesproken ambities en kwaliteiten. Bespreek het, durf het erover te hebben, ook als het niet direct bijdraagt aan de resultaten van de organisatie. Stel je medewerker de vraag of ze gelukkig zijn in hun werk.

Is bovenstaande aanpak soft? In onze beleving niet. Medewerkers kunnen en willen veel meer dan wij vaak denken. Heb als leidinggevende geduld in je gesprekken. Stel de vraag achter de vraag. Maar luister vooral ook naar het antwoord achter het antwoord. ….

Een kans om je gesprekken te oefenen
Wil je bovenstaande tips oefenen (eventueel met eigen casuïstiek) met een trainingsacteur? Meld je dan aan voor de Inukzoek masterclass: “Het Geheim van Gesprekken met Impact” die twee keer per jaar wordt gegeven door Willem Bruining en Nienke Schaap. Zowel Willem als Nienke komen uit het HR vakgebied. Zij zijn ervaren trainers. Willem is daarnaast een ervaren trainingsacteur. Kijk hier voor meer informatie en de data.

We hebben de bovengenoemde tips wat uitgebreider voor je op een rijtje gezet. Deze kunnen je downloaden op de homepage van Inukzoek.

We wensen je positieve energie toe voor de gesprekken met je medewerkers.

Met hartelijke groet,

Willem Bruining, trainer en HR adviseur –  www.ynsicht.nl

Nienke Schaap, executive- en team coach, trainer

PS: Ken je iemand die ook iets aan deze blog heeft? Attendeer die persoon dan op mijn blog of stuur deze e-mail door. Bedankt!

 

 

Laat een reactie achter

Neem contact op

Laat ons weten waar je tegenaan loopt en hoe we je kunnen ondersteunen.

Not readable? Change text. captcha txt

Voer een zoekopdracht in en druk op Enter

Hierbij geef ik mij op voor het HR Business Café

N.B. Met u aanmelding komt u automatisch op de bloglijst van Inukzoek. U ontvangt ongeveer vier keer per jaar een blog. Als u dit niet wilt kunt u zich direct uitschrijven onderaan de blog.

dit veld niet invullen s.v.p.



Ik ontvang graag de weggever
 
Voornaam*
Achternaam*
Organisatie
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.



Ik wil graag de nieuwste blog ontvangen
 
Voornaam*
Achternaam*
E-mailadres*
Organisatie
 
dit veld niet invullen s.v.p.



Ik meld mij aan voor het P&O Grand Café
Voornaam*
Achternaam*
Organisatie
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.